Webshop + voorraadsysteem = goud voor de handel

Algemeen
maandag, 16 januari, 2017
ESC - IT empowering business - magazijn ecommerce-V1-1200-web


Vergroot uw online succes

De omzet van e-commerce in België is booming. Uit cijfers van de KMO Business Barometer 2016 blijkt dat groothandels in België 21% van hun omzet uit de webshop halen. Exact voor Handel biedt een koppeling met de 12 meest gebruikte webshop- en e-commerce systemen en ondersteunt al uw administratieve, verkoop, aankoop- en voorraadbeheersprocessen. Daardoor kunt u snel uw online succes vergroten.

  •     Integreer order- en voorraadbeheer met uw boekhouding & CRM.
  •     Koppel meerdere webshops aan één omgeving.
  •     Deel makkelijk informatie met klanten en leveranciers.
  •     Krijg ultieme controle over uw voorraad en cashflow.



ESC - Exact Online SDK partner



Internet houdt handelaren flink bezig. Van de top-3 zakelijke uitdagingen van handelsbedrijven zijn er 2 aan internet gerelateerd. ‘Concurrentie via internet zet prijzen onder druk’, stelt 34%. ‘Het opzetten van een internetstrategie’ houdt 32% bezig (Exact KMO Barometer 2016). Begin bij het begin: koppel eerst je voorraadsysteem aan je webshop en aan die van anderen.


ESC - Exact Online SDK partner


Webshop = booming business
Handel via internet neemt een grote vlucht. Consumenten kopen er op los. Internationale webshopreuzen als Amazon en Alibaba kloppen aan de Belgische deuren. Maar de rol van de Belgische groothandel blijft springlevend. ING stelt: ‘ook in het digitale tijdperk blijft het verbinden van diepgaande markt-, product-, en prijskennis met het juiste netwerk cruciaal.’ Die eigenschappen zitten in het DNA van de groothandel. Die kan zich onderscheiden door additionele dienstverlening, door bijvoorbeeld als specialist op te treden.

Koppelen
Wil je als groothandel een relevante rol blijven spelen, zorg dan dat je zo dicht mogelijk aanleunt tegen de noden van je klanten. Een webshop of klantenportal kan hierbij helpen. Dus is het van groot belang zaak om je webshop te koppelen aan je voorraadsysteem. Ook aanwezigheid op Bol, Zalando, Amazon of Alibaba kunnen zorgen voor een groter bereik en betere vindbaarheid van producten. Door naast de juiste prijzen ook voorraadinformatie beschikbaar te stellen zorg je ervoor dat klanten weten waar ze aan toe zijn. Het tonen van “op voorraad” of “levertijd x dagen” bij onvoldoende voorraad kan al helpen. Het is wel noodzakelijk dat de voorraad aantallen betrouwbaar zijn, want klanten kunnen bij een mindere ervaring veelal eenvoudig een alternatieve leverancier selecteren.


ESC - Exact Online - Handel - webshop - partner


Internetstrategie
Wel of geen internetstrategie uitstippelen, dat is een keuze. Besef dat dit tijdsintensief is. Ben je een leverancier van machine-onderdelen, dan is de urgentie er misschien niet om een internetstrategie te ontwikkelen. Je producten zijn zo specifiek dat er maar een beperkt aantal afnemers voor is. Verhandel je consumentengoederen of onderdelen die vele anderen ook voeren, dan is het al gauw lonend om een internetstrategie op te zetten. Dit doe je om jezelf te onderscheiden van de andere aanbieders, bijvoorbeeld door je te specialiseren, of door snel en precies te leveren.

Spelen met verkoopkanalen
Er zijn veel manieren om kopers aan te trekken. Een daarvan is spelen met de prijzen. Neem bijvoorbeeld groothandelaren in elektronica die producten aanbieden op een platform als Bol.com. Hun doel is om potentiële klanten te interesseren in producten in de eigen webwinkel. De kosten voor aanwezigheid op bekende e-commerceplatformen zijn misschien wat hoger. Maar als de bezoeker doorklikt naar de eigen site dan ziet deze het complete assortiment. Groothandelaren die deze strategie kiezen, mikken erop dat de bezoeker ook andere producten gaat kopen. Op de eigen webshop kan de bezoeker ook terecht voor uitgebreid advies en persoonlijk contact. Deze groothandelaren hebben gekozen voor de rol van retailer en specialist naast die van groothandel. En met fysieke afhaallocaties of winkels zijn ze maximaal bereikbaar voor bedrijven en consumenten. Ieder met zijn eigen behoeften en daaraan gerelateerde prijzen.


ESC - Exact Online SDK partner



Spelen met voorraadinformatie

Een andere manier om de aandacht te trekken, is het spelen met voorraadinformatie.

1/ Als de websitebezoeker ziet dat er slechts enkele producten op voorraad liggen, kan dit de indruk wekken dat de webshop levendig is. Je creëert er schaarste door. Dat kan ertoe leiden dat consumenten sneller beslissen om te kopen.

2/ Je kunt ook producten op je website zetten die je niet meer op voorraad hebt. Zo trek je verkeer naar je website. Bezoekers ontdekken vervolgens weliswaar dat het product niet meer verkrijgbaar is maar zien ook andere producten die ze mogelijk interessant vinden. Als je ziet dat er toch veel vraag is naar die afwezige producten, kun je overwegen om ze weer op te nemen in je assortiment.

3/ Of je zet producten op je site en geeft aan dat ze op voorraad zijn terwijl dit niet zo is. Door de bestelling door te geven aan een andere leverancier (drop shipment) kun je klanten toch bedienen. Dankzij drop shipment kun je besparen op je opslagkosten.

4/ Je publiceert niet het voorraadniveau maar geeft informatie over de levertijd. Dat is handig als je het product niet op voorraad hebt en ook geen snelle levertijd via drop shipment kunt bieden. Door informatie te verschaffen over de levertijd, gaan klanten niet onmiddellijk weg.

5/ Voor je consument wil je voor sommige producten wellicht schaarste creëren. Voor je business-to-business klanten is dit niet handig. Dus voor deze doelgroep is het beter om de levertijd te tonen in plaats van voorraadinformatie.

6/ Door je voorraadsysteem te koppelen aan je webshop en/of aan externe webwinkels kun je heel eenvoudig beslissen of, en welke voorraadinformatie en levertijden je wilt tonen. Dat is een goede basis om succesvol te zijn in het digitale tijdperk.

 

ESC - Exact Online SDK partner


Geef uw e-commerce activiteiten een boost met een koppeling tussen uw webshop en Exact voor Handel. Onze Experts helpen u graag verder ... neem hiervoor best contact met ons op.

 



ESC - Exact Online - Handel - webshop - partner


COPY: Jaap Jan de Lange (verantwoordelijk voor de ontwikkeling van Exact Online Handel)
SOURCE: Blog Exact Online BE

Nieuwsbrief

Ons team van +75 experts deelt zijn kennis. Benieuwd naar de laatste evoluties?
Ontvang je ook graag telkens een uitnodiging voor de informatieve ontbijtsessies? Schrijf je dan hier in voor onze nieuwsbrief!