Vandaag de dag willen bedrijven een IT omgeving die flexibel, schaalbaar en makkelijk te onderhouden is. Afhankelijk van het type applicatie of data kies je om datacenter infrastructuur lokaal of in de cloud in te richten, of een combinatie van beide (hybride).
ESC helpt je hiermee verder. Zowel in een adviserende rol om samen met jou de meest geschikte cloud strategie te ontwikkelen, als uitvoerend om jouw servers – in de cloud of lokaal – en applicaties aan te schaffen, te beheren en te onderhouden.
Storage
Kennis (lees: data) is het meest waardevolle bezit van je organisatie. De gevolgen van dataverlies zijn vaak niet te overzien. Alles wordt tegenwoordig digitaal gemaakt en opgeslagen. Om continu over je data te beschikken, is een efficiënte opslag-oplossing is levensnoodzakelijk. Alles onder controle … ook bij calamiteiten.
ESC helpt u de juiste keuze te maken voor een gepaste storage oplossing, lokaal of in de cloud. Onze kennis gaat van de klassieke DAS, NAS en SAN tot Storage Spaces Direct (S2D), vSAN en Azure Files.
Backup en Disaster Recovery
Elke organisatie generereert en verzamelt meer en meer data. Een betrouwbare backup van al deze informatie is fundamenteel. Beschik je als onderneming over een disaster recovery plan? Hoeveel tijd zal (en vooral ‘mag’) je als onderneming verliezen bij een crash?
Combineer steeds een offsite met een onsite backup. Backups in de cloud zijn ten allen tijde beschikbaar, maar houd rekening met de tijd die nodig is om deze data terug tot bij jou te halen. En een onsite backup is dan weer gevoelig aan brand, diefstal,…
Data recovery
Ben je voorbereid op een terughalen van je data uit je backup-oplossing wanneer nodig? Naast het backup proces zelf is het daarnaast ook belangrijk om geregeld een data recovery oefening te plannen.
Wat met mijn data in de Cloud? Is een backup nodig?
Wist u dat 1 op de 4 bedrijven ervan overtuigd is dat de data die in de Micosoft Cloud gehost worden, niet hoeven te worden gebackupped? Denk hier bijvoorbeeld aan emails in Microsoft 365 of bedrijfs- en klantengegevens in Dynamics 365.
Microsoft garandeert dat er niets zal mislopen met de gehoste oplossing en dat bepaalde gegarandeerde ‘uptime’ mag verwachten, dat wel. Maar als er iets met je data gebeurt (door je eigen fout of door hacking of ransomware bijvoorbeeld) zal Microsoft geen backup van de laatste ‘goede’ situatie kunnen terug kunnen of willen zetten.
Microsoft bewaart door de gebruikers verwijderde data voor 30 tot 90 dagen in ‘deleted items’ maar wat na deze termijn? En hoe gaan we om met corporate policies, GDPR, etc…?
Waar staat jouw backup?Managed Services
Ontzorg je IT met ons Managed Services aanbod voor servers.
Managed services