Telefonie blijft een basisonderdeel van de communicatietools in een bedrijf. De manier waarop dit ingericht en gebruikt wordt is de laatste jaren echter sterk veranderd. Waar telefonie vroeger altijd een op zichzelf staand systeem was, evolueert het nu naar een onderdeel van het groter geheel van ‘Unified Communications’.
Unified Communications
De term Unified Communications (UC) gaat over het samensmelten van verschillende communicatievormen. Door verschillende tools aan elkaar te koppelen kan je genieten van de voordelen van UC. Denk bijvoorbeeld aan een integratie met je klantenbeheersoftware. Dit brengt een grote transparantie rond de communicatie met je klanten. Het laat ook toe rechtstreeks uit je CRM tool de klant te contacteren via telefoon, e-mail of chat.
UC biedt een aantal belangrijke voordelen ten opzichte van een klassiek telefoniesysteem:
- U bent overal bereikbaar
- Makkelijker samenwerken, over verschillende vestigingen heen
- Elimineer onbeantwoorde oproepen
Microsoft Teams
Omdat bedrijven Teams steeds meer als centraal communicatiemiddel gebruiken is het logisch om ook telefonie hierin te integreren. Dit kan op 2 manieren:
- Direct routing
Hier wordt Microsoft Teams zelf als telefooncentrale ingezet. Dit systeem biedt eenvoudige functionaliteiten en efficiënte samenwerkingsmogelijkheden.
- Integratie met telefooncentrale
Dankzij de integratiemogelijkheden kan Teams perfect gekoppeld worden aan je telefooncentrale in de cloud. Deze centrale heeft een aantal meer geavanceerde functies, maar blijft het gebruiksgemak van Teams behouden.
Mobiel
Ook mobiele telefoons passen in de UC strategie. Simpelweg met aparte mobiele nummers, of door de mobiele telefoon transparant te integreren in de telefooncentrale. Op die manier ben je altijd bereikbaar op 1 enkel vast nummer. Op kantoor komen de oproepen binnen op je vast toestel (of softphone), maar als je onderweg bent op je mobiele telefoon.