Een frisse duik in de nieuwe features van Dynamics 365 Business Central

Software
maandag, 28 oktober, 2019

De wereld van Microsoft verandert. Microsoft Dynamics 365 sluit beter aan op de markt en de behoefte van de klant. Je hebt minder maatwerk nodig. En klanten zien meer hun eigen business terug in de apps. De verticalisering waar Microsoft al jaren over praat wordt concreter.

2x per jaar plant Microsoft een grote update of releasewave met verbeterde en nieuwe features van Dynamics 365. Met deze oktober release van Business Central wil Microsoft tonen dat ze luistert naar haar klanten. Zo zijn de 20 meest gevraagde web client functionaliteiten in het afgelopen jaar opgenomen. We overlopen de 5 belangrijkste nieuwigheden:

 

1. Meer personalisatie voor gebruikers

De web client van Business Central krijgt gelijkaardig aan Dynamics NAV meer personalisatie mogelijkheden: dubbelklikken past automatisch de kolombreedte aan en je kan de grootte aanpassen door de uiteindes te verslepen. Daarnaast krijgt de gebruiker nu de mogelijkheid om acties in het rolcentrum van positie te verslepen, te verbergen of te hergroeperen. Hetzelfde geldt voor de navigatie knoppen.

Daarnaast voorziet Business Central nu een set profielen met een reeks gespecialiseerde rollen of departement wensen, die een administrator volledig kan aanpassen met gelijkaardige tools zoals bij de gebruiker personalisatie.

 

2. Bewaar en personaliseer de lijstweergave

Gebruikers kunnen nu filters opslaan in het filter paneel met een toepasselijke naam. Zo kan je een nieuwe lijstweergave maken aan de hand van expressies, bereiken, en nieuwe handige filter tokens (zoals %MyCustomers) om dynamisch de juiste data te filteren.

Verder kan je vanaf nu ook meerdere waarden filteren dankzij de nieuwe multi-selection control in filters voor FieldType Option Type.

 

3. Ondersteuning voor het gebruik van toetsenbordsneltoetsen

Net zoals Dynamics NAV krijgt Business Central de mogelijkheid om via toetsenbordsneltoetsen sneller data in te geven en veel gebruikte acties te starten. De geliefde F9 sneltoets om een nieuw document te boeken keert ook terug. Voor een volledig overzicht van alle sneltoetsen kan je hier terecht: https://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=2064754.

 

4. Multitasken tussen pagina’s

Vanaf nu kunnen gebruikers verschillende pagina’s naast elkaar openen in browser tabs of browser vensters om multitasken mogelijk te maken. Elk browser venster of tab reageert als een aparte connectie of sessie, op die manier kan je verschillende monitors gebruiken om de invoer van data te versnellen. Sterker nog, de wijzigingen in één tab zijn direct zichtbaar in eventuele andere open schermen.

 

5. Nieuwe rol verkenner

Naar het model van het departementenmenu in NAV krijgen gebruikers in Business Central nu de rol verkenner. Die toont in een handig overzicht alle modules volgens gebruikerslicentie en machtiging. Daarnaast krijg je ook een overzicht van de business features voor alle rollen in het product.

 

De volledige release log kan je hier vinden.

 

Heb je zelf input, idee of een suggestie Business Central? Dan kan je hieronder je idee posten en zo je steentje bijdragen bij de ontwikkeling van Business Central.

 

Bron: https://dynamics365architect.wordpress.com

 

Nieuwsbrief

Ons team van +90 experts deelt zijn kennis. Benieuwd naar de laatste evoluties?
Ontvang je ook graag telkens een uitnodiging voor de informatieve ontbijtsessies? Schrijf je dan hier in voor onze nieuwsbrief!