Service Hydro

Nee

“Eindelijk een IT-partner die dezelfde taal spreekt als wij.”


De Boerentoren optillen? Voor de ingenieurs van Service Hydro, een Antwerps bedrijf in hydraulica en pneumatica, zou het een koud kunstje zijn. Moet ook wel, als je wereldspelers als Agfa-Gevaert en Aleris tot je klanten mag rekenen. En je officieel verdeler bent voor wereldwijde marktleider Parker Hannifin. Een steek laten vallen? Kunnen ze zich niet permitteren. En om die topkwaliteit continu te garanderen, moeten alle radertjes feilloos draaien – óók die van IT.



ESC - IT empowering business - service hydro partner


Al bij zijn oprichting, in 1993, ziet Service Hydro als technisch bedrijf de meerwaarde in van één solide,  uniforme backoffice. De software van Exact lijkt hen op dat moment de beste optie. Om alles te  beheren, kiezen ze voor een samenwerking met een vaste IT-partner.

De software groeit door de jaren heen met hen mee, de service van hun IT-partner helaas niet. CEO Marcel De Winter: “Bij het IT-bedrijf waarmee we toen al meer dan twintig jaar nauw samenwerkten, hadden we een vast aanspreekpunt. Een prima specialist, met wie we een goed contact hadden. Maar na een aantal overnames en uitbreidingen verdween hij uit beeld. En zo kwam een van hun zwaktes boven water: ze hadden maar één echte specialist op de helpdesk beschikbaar. Het werk dat voor ons moest worden gedaan, gebeurde niet meer naar behoren. Tegelijkertijd verschenen er steeds meer nullen op onze facturen. Die optelsom klopte niet, dus  werd het tijd voor een switch.”


ESC - IT empowering business - service hydro partner


IT opnieuw in deskundige handen
Service Hydro trekt in 2013 aan de noodrem. Via Exact komen ze in contact met het team van ESC. “We waren snel overtuigd dankzij hun professionele uitleg. We werkten al meer dan twintig jaar met Exact en hadden dus behoefte aan iemand die die software door en door kende. Tegelijk hadden we nood aan een partner die de juiste experts in huis heeft voor goede ICT-infrastructuur- support. Een totaaloplosser, dus.”

Dat is noodzakelijk, want als ingenieursbureau in de haven heeft Service Hydro het al druk genoeg. “We zijn 24 uur per dag, 7 dagen per week, stand-by. Het operationele deel van IT hoort onze laatste zorg te zijn. Wat wij verstaan onder een goede IT-partner? Iemand die ervoor zorgt dat wij de juiste middelen hebben om ons te focussen op onze corebusiness. Dat is trouwens het klassieke verhaal van elke Belgische kmo. Je kunt maar goed zijn in je eigen werk – al de rest moet je outsourcen. Focus is essentieel.”

Wat hen over de streep trekt om een langdurige samenwerking aan te gaan? “We spraken dezelfde taal. Uiteindelijk zitten we in dezelfde business: wij  verhuren service-engineers in hydraulica en pneumatica, ESC consultants in IT. Maar bovenal merkten we dat het mensen zijn die als één team achter hun bedrijf staan. Als je zelf een kmo hebt, dan apprecieer je die betrokken spirit bij andere kmo’s.” 


ESC - IT empowering business - service hydro partner


Prioriteiten vaststellen
ESC gaat voor hen altijd op zoek naar een budget vriendelijke oplossing, die toch aan alle behoeften tegemoet komt.“De overkoepelende groep van Service Hydro, Partners in Service, bestaat uit vier afzonderlijke entiteiten: Service Drivelines, Service Electro, Service Hydro en Service Power. Ze wilden doordacht in stappen werken om de volledige infrastructuur te hernieuwen”, verduidelijkt hij.  “Daarom voerden we een minutieuze audit uit om de prioriteiten vast te stellen. Allereerst: de vervanging van de bestaande server, die end-of-life was. Daarnaast optimaliseerden we ook de Exact- software met een aantal nieuwe functionaliteiten. En we migreerden Service Hydro naar het Microsoft Office 365-ecosysteem. Ook verbeterden we de dialoog tussen de collega’s door de telefonie via de cloud te laten verlopen. Vier slimme optimalisaties – die de medewerkers voorzien van nieuwe, moderne tools.”

Marcel De Winter is onder de indruk van de efficiëntie en snelheid waarmee ESC te werk gaat.  “Ze beloofden ons om de nieuwe server in drie dagen tijd te installeren. En dat gebeurde ook, terwijl ons personeel probleemloos bleef doorwerken. Echt een huzarenstukje. Want met IT kan zowat alles mislopen.” 


Hoge kwaliteitseisen
Het geeft onze mensen ook het nodige extra vertrouwen, want de continuïteit van hun dienstverlening is voor Service Hydro van levensbelang. Misschien nog meer dan in andere sectoren. “Er is erg veel concurrentie”, geeft Marcel aan. “Als kmo moet je continu de vinger aan de pols houden – één verslapping en vergeet het maar.

We hebben het geluk dat we in die bijna 25 jaar een goede naam opbouwden, en contracten hebben met wereldspelers als Parker-Hannifin, Ross en Alphatron.  Maar die grote referentiebedrijven stellen tegelijkertijd heel hoge kwaliteitseisen. Leveren wij half werk? Dan verliezen we ons contract. Geen wonder, want met hydraulica kunnen zware ongelukken gebeuren. Alle puzzelstukjes moeten dus netjes in elkaar passen. Het onderdeel IT is daarin niet minder belangrijk. Een onderschat onderdeel zelfs.”


ESC - IT empowering business - service hydro partner


Creatieve oplossingen
Nochtans is het niet altijd even gemakkelijk om de IT-infrastructuur up-to-date te houden. Want als bedrijf dat in de haven is gevestigd, verkeert Service Hydro in een unieke situatie. “Alles volgt hier een strikte regelgeving. Zo mogen alleen leveranciers over de vloer komen die door het Havenbedrijf zijn goedgekeurd. Wat dat betreft, zijn we dus beperkt in ons doen en laten. Het team van ESC moet daardoor soms behoorlijk creatief uit de hoek komen. De standaardoplossingen zijn hier niet altijd geen optie. Daarom is die persoonlijke aanpak voor ons zo belangrijk.


Je ‘ondernemersbuikgevoel’ volgen
Dat zijn IT-partner méé is met alle nieuwe trends, vindt Marcel De Winter heel belangrijk. “Op dat vlak is onze samenwerking al een zeer goede investering geweest: ESC groeit professioneel en ik ga ook geregeld naar hun informatieve ontbijtsessies, om bij te blijven. Die zijn altijd keurig georganiseerd, met bekwame sprekers en duidelijke informatie.” Op de juiste koers om nog een paar decennia samen dezelfde zee te bevaren? “Wat ons betreft wel – tenzij ze bij ESC naast hun schoenen gaan lopen, natuurlijk. Wij staan zelf in ons vakgebied bekend voor onze kwaliteit, inzet en bereikbaarheid. Bij ESC is dat nu niet anders. Bedrijven vinden elkaar daarin. Ik heb jarenlange ervaring in zakendoen en uiteindelijk komt het op één ding neer: buikgevoel. Hoeveel cijfers je ook voor je neus krijgt, dát is wat je de drempel doet overschrijden. En dat buikgevoel zit goed. Zolang dat zo blijft, zetten we de samenwerking voort.”




ESC - IT empowering business - service hydro partner



Klik hier en ONTDEK de website van Service Hydro.


Dit testimonial interview is 1 van 7 verhalen uit het ESC 'matters' testimonial magazine 2019 - waarin 7 ondernemers hun persoonlijk innovatie verhaal vertellen - klik, ontdek en download hier het complete nummer.

Gebruikte tools

Contacteer ESC

Contacteer ons voor een aanbod op uw maat.

Nieuwsbrief

Ons team van +90 experts deelt zijn kennis. Benieuwd naar de laatste evoluties?
Ontvang je ook graag telkens een uitnodiging voor de informatieve ontbijtsessies? Schrijf je dan hier in voor onze nieuwsbrief!